Tuesday 4 January 2011

Puding roti & biskut susu best!!



Assalamualaikum!

weehuuu...lama betoi x tulis kt sini, dah masuk 2011 dah pon..
pejam celik pejam celik kejap je dh masuk tahun baru and aku dh dlm final sem..cuakk doo!!

Time cuti sem ari tu ada la try wat puding roti ngan biskut susu,
hasilnya sgat sedap hingga menjilat jari..hahaha xdelah, biase2 je rasa dia
besa la 1st time wat..hehe.. tp agak sedap jugak lah..nak jugak tu sebut sedap..-_-''

pape pon lets chekidaud cm na aku wat..:)

Puding Roti yg Menyihatkan!

bahan2 yg diperlukan ialah:

sebuku roti beggali yg dibeli dari mamak yg kayuh basikal ptg2 dtg jual roti 2..
tp klu xde mamak yg dtg jual roti kt rumah korang, guna roti gardenia pon bole.. =p
jgn lupa buang kulit dia ek.. klu x nak buang pon lantak korang la, korang yg makan bukan aku..haha

next

kenapa aku kata puding ini menyihatkan? sebab dia guna susu segar..
memandangkan tekak aku ni xbule nak telan susu segar ni mentah2 mcm 2 je,
so aku suka guna susu ni dlm masakan, at least aku dpt la jugak kalsium dr susu ni kan..;)
susu ni digunakan dalam 800ml cm 2 la, depend la bnyak mana roti yg digunakan.
OH! abaikan background yg berselerak 2 ye.. ngee..

next


telur! xyah la guna sampai abeh 1 bekas ni.. 4 bijik cukup la..

and then

sedikit gula.. dlm 5 sudu besar je..
and 1 sudu tepung kastard utk pekatkan n bg puding 2 kuning2 sket..:)

cara-caranya!

potong roti dan susunkan ke dalam loyang..
ah, sebelum 2 sapu la planta or butter sket kt loyang 2,
xmw bg puding ang melekat kt loyang 2 bila dh masak nati.

pastu

panaskan susu td atas api yg pelan, jangan samapi mendidih plak, bg panas je..
tatau la pasai pa nk kena panaskn susu 2, aku ikut je resepi yg ada
klu x panas kang x jadi plak.. ikot suka ampa la nak panaskn ka dak..=p

pastu

pukul telur dgn gula sampai kembang.. xyah la nk gigih pkul dgn tgan
guna blender sude..hehe

pastu

masukan susu yg dh dipanaskn td ke dalam telur yg dah disebat eh dipukul td..
then boh la tepung kastard and kacau sampai sebati ye kwn2!

pastu

tuangkan campuran td atas roti yg telah dsusun atas loyang..
pastu biarkan dalam 15minit bg roti 2 kembang..

lepas dah 15minit, bakar selama 30 minit
lepas dh masak 2, elok la disejukkan dulu dlm peti ais before makan
sbb dia lagi sedap makan sejok2!
ini lah hasilnya...sedap!

senangkan.. cuba la buat, memang berbaloi!


lepas dh siap buat puding roti, aku terus sambung buat biskut susu plak
yg ni lagi senang..hehe

bahan-bahan yg diperlukan hanyalah :

tepung jagung dan susu pekat tesco! haha


gaulkan kedua-dua bahan ni sampai...


jadi cam ni..


then uli bulat2, letak dlm loyang and bakar la sampai jd cam ni..
siap la..
senangkan!

selamat mencuba..!

bye!

No comments:

Post a Comment